
مدل سازی دیجیتال
به طور کلی مدل عملیاتی دیجیتال نمایشی انتزاعی از نحوهی عملکرد یک سازمان در طیف وسیعی از حوزهها به منظور تحقق اهدافش است. مدل عملیاتی به توضیح چگونگی خلق ارزش در سازمان با تمرکز ویژه بر منابع،قابلیتها، فرآیندها و افراد کمک میکند. به عبارت دیگر مدل عملیاتی منطقاً از “چرایی” وجود شرکت، “هدف” آن و “چگونگی” دستیابی به اهداف نشأت میگیرد. بنابراین، مدل عملیاتی یک ساختار ثابت نیست، بلکه یک چارچوب پویا است که دائماً با محیط در حال تغییر سازگار میشود و میتوان آن را برای مطابقت با بلوغ و نیازهای شرکت تعریف و مستند کرد.
عصر دیجیتال مستلزم اتحاد و یکپارچگی سازمانی است که به چابکی اجازه میدهد تا با تغییرات سریع در استراتژی، با تکامل بازارها و ظهور فرصتهای جدید سازگار شود. بنابراین، هر کسبوکاری برای ماندن در گردونهی رقابت و پاسخگویی به نیاز مشتریان در کوتاهترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت، باید به یک مدل عملیاتی دیجیتال متعهد شود. در حالی که استراتژی فناوری اطلاعات و دیجیتال به چیستی و چرایی در چارچوب استراتژی کسب و کار پاسخ میدهد، مدل عملیاتی دیجیتال به چگونگی در چارچوب استراتژی کسبوکار پاسخ خواهد داد. این مدل عملیاتی روشی جدید برای اداره سازمان است که فناوریهای دیجیتال و قابلیتهای عملیاتی را به روشی یکپارچه و با ترتیب مناسب برای دستیابی به بهبودهای درآمد، تجربه مشتری و هزینه ترکیب میکند.