تحول دیجیتال در شرکت توتال انرژی

توتال انرژی، یکی از هفت شرکت بزرگ انرژی جهان است که در 28مارس 1924تأسیس شد. این شرکت میدان های نفتی عمده ای را در سراسر جهان کشف کرده است و تعداد روز افزونی از محصولات و خدمات پیشرفته را توسعه داده است. توتال انرژی انرژی هایی مانند: نفت و سوخت های زیستی پایدار، گاز طبیعی، انرژی های تجدیدپذیر و برق را تولید و به بازار عرضه می کند. اولویت های آن عمدتاً حول مدیریت و کنترل مصرف انرژی، گسترش دسترسی به انرژی های تجدیدپذیر و همچنین ارائه راه حل های سازگار با محیط زیست متمرکز است.
توتال انرژی متعهد به کاهش ردپای کربن ناشی از تولید، پردازش و عرضه انرژی مقرون به صرفه، تمیز و قابل اطمینان به مشتریان خود است. این شرکت در بیش از 130کشور جهان فعال است و توسعه پایدار را در تمام پروژه ها و عملیات خود در اولویت قرار می دهد.

چالش های شرکت توتال انرژی در عصر دیجیتال

فعالیت های توتال انرژی در یک محیط دائماً در حال تغییر با محصولات جدید، بازیگران جدید، مدل های کسب و کار جدید و فناوری های جدید انجام می شود.
در چنین شرایطی که شرکت ها با افزایش هزینه ها در بازار در حال تغییر مواجه هستند، بخش انرژی برای نوآوری و تطابق با خواسته های مدرن تحت فشار زیادی قرار دارد. سرعت نامناسب توسعه فناوری در بازار پیش بینی نشده یا کنترل نشده بر سهم بازار، سودآوری، شهرت و توانایی جذب منابع انسانی توتال انرژی تأثیر منفی می گذارد.

حملات سایبری جهانی به طور مداوم در حال افزایش است و روز به روز پیچیده تر می شوند. باج افزار به بزرگ ترین تهدید صنایع متصل تبدیل شده است. عوامل متعدد مرتبط با تحول دیجیتال مانند: پذیرش فناوری های جدید، مهاجرت داده ها به ابر، تغییر در معماری سیستم های اطلاعاتی و کار از راه دور آسیب پذیری سیستم های اطلاعاتی توتال انرژی را تشدید می کند. سیستم های اطلاعاتی توتال انرژی در معرض خطر اقدامات مخرب، ناشی از منابع داخلی یا بیرونی است که توسط افراد یا گروه های کم و بیش سازمان یافته انجام می شوند.
فناوری های دیجیتال می توانند پیشرفت را در طیف وسیعی از زمینه ها مانند: بهبود عملیات صنعتی، توسعه نوآورانه منابع انرژی و خدمات جدید برای مشتریان، هدایت کنند. از این رو توتال انرژی به دنبال ادغام فناوری های دیجیتال در عملیات خود است تا کارایی آن ها را بهبود بخشد و مدیریت فعالیت ها و سرمایه گذاری ها را با متدولوژی چابک افزایش دهد.

کارخانه دیجیتال

توتال انرژی کارخانه دیجیتال را در اوایل سال 2020 در پاریس افتتاح کرد. کارخانه دیجیتال با همکاری توسعه دهندگان ، دانشمندان داده و سایر متخصصان دیجیتال سعی بر آن دارد تا تحول دیجیتال را در تمام ابعاد کسب و کار تسریع بخشد و از قابلیت های دیجیتال برای ایجاد ارزش در تمام مشاغل استفاده کند. به طور خاص، کارخانه دیجیتال توتال انرژی قصد دارد راه حل های دیجیتالی را به منظور ارائه خدمات دیجیتال به مشتریان و کاهش هزینه های عملیاتی توسعه دهد. این شرکت قصد دارد تا سال 2025سالانه 1.5میلیارد دلار ارزش از طریق دیجیتال ایجاد کند.

حملات سایبری جهانی به طور مداوم در حال افزایش است و روز به روز پیچیده تر می شوند. باج افزار به بزرگ ترین تهدید صنایع متصل تبدیل شده است. عوامل متعدد مرتبط با تحول دیجیتال مانند: پذیرش فناوری های جدید، مهاجرت داده ها به ابر، تغییر در معماری سیستم های اطلاعاتی و کار از راه دور آسیب پذیری سیستم های اطلاعاتی توتال انرژی را تشدید می کند. سیستم های اطلاعاتی توتال انرژی در معرض خطر اقدامات مخرب، ناشی از منابع داخلی یا بیرونی است که توسط افراد یا گروه های کم و بیش سازمان یافته انجام می شوند.
فناوری های دیجیتال می توانند پیشرفت را در طیف وسیعی از زمینه ها مانند: بهبود عملیات صنعتی، توسعه نوآورانه منابع انرژی و خدمات جدید برای مشتریان، هدایت کنند. از این رو توتال انرژی به دنبال ادغام فناوری های دیجیتال در عملیات خود است تا کارایی آن ها را بهبود بخشد و مدیریت فعالیت ها و سرمایه گذاری ها را با متدولوژی چابک افزایش دهد.

کارخانه دیجیتال

توتال انرژی کارخانه دیجیتال را در اوایل سال 2020 در پاریس افتتاح کرد. کارخانه دیجیتال با همکاری توسعه دهندگان ، دانشمندان داده و سایر متخصصان دیجیتال سعی بر آن دارد تا تحول دیجیتال را در تمام ابعاد کسب و کار تسریع بخشد و از قابلیت های دیجیتال برای ایجاد ارزش در تمام مشاغل استفاده کند. به طور خاص، کارخانه دیجیتال توتال انرژی قصد دارد راه حل های دیجیتالی را به منظور ارائه خدمات دیجیتال به مشتریان و کاهش هزینه های عملیاتی توسعه دهد. این شرکت قصد دارد تا سال 2025سالانه 1.5میلیارد دلار ارزش از طریق دیجیتال ایجاد کند.

گیمنز مدیر ارشد دیجیتال توتال انرژی، در توصیف کارخانه دیجیتال این شرکت در سه کلمه می گوید: “شتاب، تحول و تعهد”

گیمنز افزود که چندین بخش در کارخانه دیجیتال فعالیت خواهند داشت:

• استودیوی داده: این گروه متشکل از دانشمندان داده است. مدیر ارشد داده توتال انرژی مسئول این تیم خواهد بود و مأموریت اصلی آن ها مدیریت داده و پیاده سازی فرهنگ داده محور در سازمان است.
• مجموعه ای از توسعه دهندگان و مربیان چابکی
• استودیوی طراحی: در این گروه متخصصان UX و UI با ارائه ایده های خلاقانه در مراحل سفر دیجیتال مشتری توتال انرژی را کمک می دهند.
• تیم فنی: مسئولیت امنیت و معماری اکوسیستم داده را در یک محیط دیجیتال به عهده دارد.
• تیم پلتفرم: مسئول ذخیره سازی داده های مختلف، مدیریت دریاچه داده و محیط ابری می باشد.
• دفتر محصول و ارزش : مسئول مدیریت پرتفلیو کارخانه دیجیتال و ارزیابی ارزش پروژه های دیجیتال توتال انرژی است.
• منابع انسانی دیجیتال

اولین موفقیت های کارخانه دیجیتال توتال انرژی شامل موارد زیر می باشد:

• ارائه ابزاری برای کمک به مشتریان در یافتن بهترین برنامه پرداخت با استفاده از الگوریتم ها و داده ها
• بهینه سازی لجستیک ا استفاده از کامیون های اینترنت اشیا در بخش بازاریابی و خدمات
• مقابله با چندین میلیون حمله سایبری در سال 2021توسط سیستم های دفاعی فناوری اطلاعات
• راه حل دیجیتال “E²” که زمان واقعی مصرف انرژی توسط تجهیزات مختلف در یک دکل حفاری را تخمین می زند. پیاده سازی آن در سال 2020 منجر به صرفه جویی حدوداً هفت درصدی در مصرف سوخت و کاهش 1000تنی انتشار کربن در طول یک سال شد. E² در سال 2022روی دو دکل دیگر مستقر شد.
• ایجاد یک مرکز نوآوری دیجیتال به منظور کشف راه حل های دیجیتال. تمرکز اولیه مرکز نوآوری به سمت بهبود عملکرد پالایشگاه ها با استفاده از فناوری های تحول آفرین مختلف مانند هوش مصنوعی، تحلیل داده های بزرگ و اینترنت اشیاء است.
• راه اندازی Plant 4.0 با هدف شناسایی استارتاپ هایی که با صنعت 4.0مطابقت دارند و به آن ها اجازه می دهد فناوری، خدمات و محصولات خود را در عملیات شرکت آزمایش کنند.

اکوسیستم دیجیتال توتال انرژی

در راستای توسعه خدمات دیجیتال شرکت توتال انرژی با شرکت مایکروسافت همکاری می کند.
هر دو شرکت از فناوری ها و تخصص یکدیگر برای تسریع تحول دیجیتال و کربن زدایی استفاده خواهند کرد.
بعنوان مثال،مایکروسافت از حضور جهانی و دانش توتال انرژی در انرژی های تجدیدپذیر بهره خواهد برد و ردپای کربن را در دیتاسنترها کاهش می دهد. در مقابل، مایکروسافت استفاده آزمایشی از منبع تغذیه بدون وقفه توتال انرژی که نقش مهمی در زیرساخت های مرکز داده مایکروسافت دارند را در دستور کار خود قرار داده است.
برای سرعت بخشی در تحول فناوری اطلاعات، توتال انرژی از پلتفرم های ابری مایکروسافت از جمله Azure برای پروژه های تحول دیجیتال و کارخانه دیجیتال خود استفاده خواهد کرد. توتال انرژی همچنین از پلتفرم Power برای خودکارسازی فرآیندهای کسب و کار، کاهش هزینه و امکان دسترسی آسان تر به داده ها بهره می برد.
توتال انرژی ابرکامپیوتر جدید Pangea III را که توسط آی بی ام توسعه یافته، مورد استفاده قرار داده است. این کامپیوتر بهره وری انرژی را افزایش می دهد و مصرف برق را 11برابر کم می کند. قدرت محاسباتی را تقریباً معادل 170000لپ تاپ بالا برده و ظرفیت ذخیره سازی را سه برابر افزایش داده و به 76پتابایت رسانده است. قدرت محاسباتی این ابرکامپیوتر برتری عملیاتی توتال انرژی را افزایش می دهد، خطرات زمین شناسی را در اکتشاف و توسعه کاهش داده، بلوغ دیجیتال را سرعت می بخشد و سودآوری شرکت را از طریق بهینه سازی عملیات میدانی بالا می برد. Pangea III می تواند حجم عظیمی از داده ها را با دقت بیشتر و با وضوح بالاتر پردازش و به مکان یابی مطمئن تر هیدروکربن ها در زیر زمین کمک کند.

توتال انرژی به طور قابل توجهی در تحقیق و توسعه در زمینه ی هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده است. در واقع، هوش مصنوعی یک اهرم بسیار قدرتمند برای تغییر روش کار این شرکت است. به عنوان مثال: پیش بینی خرابی تجهیزات در پلتفرم های اکتشاف و تولید ، کنترل مصرف برق و گاز در پالایشگاه ها، بهینه سازی جریان تولید باتری در کارخانه های سفت، شناسایی موقعیت های پرخطر در سایت های ساخت و ساز یا توسعه راه حل های قیمت گذاری سوخت همگی با راه حل های هوش مصنوعی امکان پذیر می باشد. در همین راستا، توتال انرژی با شرکت مش – ای آی همکاری می کند تا فرهنگ داده خود را توسعه دهد و داده ها را به یک دارایی استراتژیک تبدیل کند. رویکرد شبکه داده به توتال انرژی ابزاری خودکار برای کشف، مدیریت و بهبود دسترسی داهارمده ها ارائه می دهد. این رویکرد زیرساختی را فراهم می کند تا از طریق طراحی، ساخت و اجرای برنامه های کاربردی مجهز به هوش مصنوعی ارزش تجاری و کارایی عملیاتی قابل توجهی فراهم شود.

-فرصت های تحول از طریق داده و هوش مصنوعی برای شرکت توتال انرژی می تواند شامل موارد زیر باشد:

• افزایش تولید و بهبود نگهداری دارایی
• درک بهتر الگوهای مصرف کننده
• بهینه سازی اکتشاف
• انتقال به سمت یک شبکه هوشمند

مطالب مرتبط

scroll to top
TOP